fredag 9 december 2011

Liepaja

Utanför vallokalen
I slutet av förra veckan var det val i Ryssland, och det märktes av även här. Jag tog bilder vid en av de två platser i Riga dit ryssarna kunde gå och rösta, köerna ska visst inte ha varit kortare på det andra stället heller.
Runt hörnet från vallokalen
Den här veckan har till största delen tillbringats i staden Liepaja, dit jag och Alise hade åkt för att titta i fyndsamlingarna från Grobin. Museet var egentligen stängt för renovering, så första steget var att leta fram lådorna vi ville ha. Naturligtvis stod dessa längst in i ett hörn. Därefter följde en genomgång av samtliga förpackningar med fynd, som kunde vara allt från officiella pappkartonger av arkivbeständigt material, till zip-lockpåsar, tändsticksaskar och gamla ryska cigarettpaket. 
En liten bas hade upprättats åt oss i ett hörn vid ett skrivbord, där även jag lyckades sätta upp en improviserad "fotostudio", efter omständigheterna är jag faktiskt riktigt nöjd med resultaten.

När vi ändå var såpass nära, passade vi naturligtvis även på att bege oss till platsen för den forna skandinaviska kolonin; Grobiņa. Platsen är för övrigt ämnet för en stor del av min kandidatuppsats, är tanken. Där finns en utställning med material från grävningarna i det lilla "stadshuset". Tyvärr var inte vädret på vår sida, men vi lyckades leta oss ut till vad som finns kvar av det största gravfältet man återfunnit, innan vi hastade in till värmen i ett konditori.
Idag har jag just avslutat sista föreläsningen i "History of the Baltics", så nu är det bara en uppsats som ska lämnas in i den kursen. Den ska jag förhoppningsvis ha klar innan jul, så att jag kan koncentrera mig på januaris tentor sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar