torsdag 27 oktober 2011

Halva tiden

Så är oktober strax till ända, och jag måste konstatera att halva min tid här i Lettland är över (för den här gången iallafall). Tre månader går fort när man har roligt, eller mycket att göra- och jag har haft både roligt och mycket att göra! Språkundervisningen har varit intensiv, och då jag samtidigt hör lettiska talas omkring mig hela tiden blir det på ett helt annat sätt än då man lärde sig tyska i åttonde klass nån gång på 90-talet kallt.
Ett av de tillfällen då jag måste tala lettiska på allvar dök upp i helgen, då Alises morfar fyllde 85 år. Den äldre generationen i Lettland kan i de flesta fallen ingen engelska (förutom de som är professorer i arkeologi) så det blev att ta till den kunskap som fastnat. Ryska hade också gått bra, men det kan jag överhuvudtaget inte. Bakverk och mat däremot, är nog ett universellt språk. Det bjöds på sju sorters tårta, fem sorters kött, likör och en massa annat gott.
Då jag var ute och cachade i veckan stötte jag på en man med samma hobby, som visade sig vara en pensionerad finsk professor i kärnfysik. En ovanligt komplicerad cache om det skall krävas gemensamma ansträngningar från både en fysikprofessor och en arkeolog för att finna den!
Det har blivit höst i Lettland nu, bilden nedan togs för några veckor sedan då det fortfarande fanns gröna löv på träden, men dessa är nästan undantagslöst utbytta mot höstfärgerna nu. I morse då jag gick ut var det frost på gräset. Nu går jag visserligen upp extremt tidigt på torsdagar, men det är ändå ett otvetydligt tecken på vad som nalkas. -25-30 har vi blivit lovade i januari.
Is it wine or bubble gum? Your guess is as good as mine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar