torsdag 10 november 2011

Salaspils i bilder

Nu är det snart helg igen, men förra helgen var vi några som ville se en lite mindre stad i närheten; Salaspils. Jag ville göra något annat än att plugga inför min redovisning, och det skulle finna litet cachar i närheten, så jag hängde på. Då jag för en gångs skull tog en del bilder berättar jag med dem den här gången.
Den grandiosa järnvägsstationen i Darzini. Det närmaste stoppet om man vill till det forna koncentrationslägret i Salaspils.
Vid monumentet över koncentrationslägret har det blivit en tradition att folk istället för blommor lämnar leksaker, och då främst där barnens baracker stod.
Statyer i motljus, de är över tio meter höga.
Efter en lång stunds vandrande på små vägar som min gps inte ville erkänna fanns, lyckades vi tillslut irra oss fram till Salaspils stad, och ytterligare ett sovjetiskt betongmonument.
I Salaspils finns det även en botanisk trädgård. Det var kanske lite fel årstid att besöka den, men en del växter fanns det fortfarande att titta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar