måndag 26 september 2011

Bror på besök

Att det varit så tyst från mig senaste veckan beror mest på att det inte hänt så mycket, men nu har det iallafall samlat ihop sig så att det räcker till ett inlägg!
I onsdags firade vi en av mina kurskamraters födelsedag ute på Prima, det stora studentboendet en bit utanför centrum där de flesta utbytesstudenterna i Riga bor (dock ej jag).
I torsdags kom min bror på besök till Riga, och i helgen har vi varit runt både inne i Riga och ute på landsbygden och tittat. Han var även med när vi firade Alises pappas namnsdag, namnsdagar firas nämligen litet mera i Lettland än i Sverige (dvs, här firas de med mat och nån liten present, hemma kommer vi ju inte alltid ihåg när vår egen är). En liten flaska Tullamore Dew blev en lämplig present från oss. Det hanns även med ett besök inne i Cesis, samt till den flytande boplatsen Āraiši innan vi begav oss in till Riga igen. På Cesis slott var det någon form av medeltidsdag, så vi passade på att skjuta med båge samt smakade på stenugnsbakat bröd. Informationen om den här dagen hade nog inte nått riktigt ända fram till Cesis befolkning, för det var väldigt litet folk. Men det innebar ju att vi som var där inte behövde vänta någonstans :)
Den här veckan kommer nog att gå i pluggandets tecken, det slog mig plötsligt i helgen att det bara är tre månader kvar till jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar