måndag 19 september 2011

Historikerkongress och val

I fredags var jag med på den första kongressen för historiker i Lettland. Det var intressant att höra hur man pratade om historia här, och lätt att förstå även för mig och andra utlänningar- Latvijas Universitate hade slagit på stort och ordnat med tolkar till engelska och tyska som man kunde höra på i hörslinga. Det fanns även flera internationella gäster, från Tyskland och Ryssland som gav sin syn på saken. Summan av diskussionen var väl ungefär att det fanns mycket kvar att göra för historikerna, och att 40 år av marxistisk historietolkning har satt sina spår, men att man iallafall var på väg åt rätt håll.

På lördagen var det val i Lettland, något som man märkt av de senaste veckorna, det har precis som inför valen hemma funnits tält på stan i partifärgerna samt förekommit utdelning av broschyrer. Eftersom jag var hos Alises familj över helgen följde jag med till vallokalen. Det såg ganska exakt ut som det gör i vilken vallokal på en mindre ort som helst i Sverige, med bås och urnor. Största skillnaden var väl att valförrättaren hade kostym.
Exakt hur det gick i valet går jag inte in på, och det är för övrigt inte klart i skrivande stund hur partierna kommer att bilda regering.

Som tidigare utlovat, här är ett par bilder från potatisupptagningen.
Picking potatoes
Plocka, plocka, plocka päror..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar