torsdag 8 september 2011

Lägesrapport torsdag

Näst sista dagen på första "riktiga" veckan på terminen. Hittills har det mesta gått bra, jag har pratat med professorerna i de kurser som ges på lettiska och det var inga problem för någon dem att jag skriver tentor och arbeten på engelska. Idag var det möte för de erasmusstudenter som läser historia tillsammans med fackulitetens rektor, samt med den internationella koordinatorn. 33 % av de som var kallade till mötet dök upp, dvs Jag. Men det var kul att få träffa namnen bakom mailadresserna jag haft kontakt med då och då det senaste halvåret.
Vi pratade även om möjligheten för mig att åka tillbaka till Lettland nästa sommar och gräva, och det borde inte vara några problem med det, trodde dom. Och gräva är ju alltid kul!
En karta över hansastäderna. Den hör inte riktigt hit, men jag ville ha med den.

Igår var det presentation av de olika länderna som kommit hit för utbyte. Som ende svensk på LU hade jag tänkt gömma mig i ett hörn och dricka gratis kaffe, men en som känner mig råkade avslöja att jag var där. Så det var bara att masa sig fram och haspla ur sig litet osammanhängande om Ikea, svenskt väder, svensk mat och svenska spritvanor..
Ett par kurser läser jag på engelska. Lettisk folklore, samt Baltikums historia. Det kan vara skönt med någonting på engelska också, samt att det faller någorlunda inom mitt område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar