måndag 15 augusti 2011

Folkmusik och mer landsbygd

Åter har det varit en intensiv helg. På lördagskvällen spelade den lettiska folkmusikgruppen Kokle på folkmusik-klubben i Riga, ett ställe jag besökt ett par gånger tidigare. Anledningen till att jag begav mig dit var framförallt att jag känner en av medlemmarna i Kokle sedan hon var Erasmus-student på Gotland. Med mig hade jag mina två italienska grannar, och det blev en kväll med mycket bra musik och en del dans. Folkmusikklubben ligger inhyst i en trevlig källare bara några kvarter från där jag bor.

KOKLE

Folkklubs Ala

På söndagen blev det uppstigning relativt tidigt, för att sedan dra sig ut till en bokad buss. Nu hade den vänligheten att plocka upp oss tvärs över gatan, och så här tidigt på söndagsmorgonen var det rentav ganska lugnt i Rigas annars ökända trafikkaos. Bussen skulle föra oss i språkkursen ut till några platser nordost om Riga, jag har besökt större delen av dom tidigare, men då låg det snö upp till knäna så det var ändå en ny upplevelse.
Först åkte vi till staden Sigulda, och slotten som ligger där. Cirka 100 meter från det "nya" slottet ligger nämligen en borg med anor från tidig medeltid.
"New" Castle in Sigulda

Ett stenkast därifrån (nåja, nästan) går en linbana över floden Gauja och fram till tröskeln (ännu mer tveksam avståndsbedömning) till Turaidaborgen. Denna borg har anor ända tillbaka i förkristen tid, och även vi svenskar har här, som på så många andra platser i Baltikum, haft ett fäste.
Turaida Castle

Här har jag varit förut, så mesta tiden tillbringades på museet över Livernas historia, drickandes kaffe och undvikandes regn och åska. Det finns även en cache här, men som sagt har jag varit här innan.
Efter ett kort stopp i Gutmanalagrottan begav vi oss till Cesis för att äta. Under lunchen smet jag ut för att jaga en cache som gäckat mig förra gången jag var här, men den förblev ologgad även idag.
Cesis är trots sitt läge i inlandet en av hansastäderna, dvs samma köpmansförbund som kontrollerade Visby, Lübeck och Novgorod under medeltiden. Här har även funnits en ringmur, men av denna finns inte mycket kvar idag.
Efter en kortare rundvandring i Cesis satte vi oss åter på bussen där vi raskt föll i djup sömn, så färden tillbaka till Riga gick fort. Med undantag för det opålitliga vädret en mycket bra dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar