torsdag 11 augusti 2011

Vardagen

Hittills har bloggen bara i förbifarten berört det som jag faktiskt kom till Riga för att göra, och ändå tar upp det mesta av min tid- nämligen studierna.
En vanlig skoldag kan se ut så här: Jag går upp vid åttatiden och lagar till en rejäl frukost (brokastis) innan jag gör mig i ordning och börjar gå mot universitetet. Nu ligger visserligen universitetets huvudbyggnad inom synhåll från där jag bor, men praktiskt taget all undervisning i den här kursen sker i Humanitära Fakulteten som ligger i ett hus i sovjetisk betongstil ungefär en kvarts gångväg bort. På vägen köper jag kaffe (Ludzu, viena kafija. Melnas? Ne, balts.) i någon kiosk ifall jag inte orkade koka det själv på morgonen.
Skoldagen på intensivkursen i lettiska består av tre pass, av dessa brukar två vara salslektioner i lettiska. Där är vi uppdelade i två grupper med ungefär 8-9 i varje. Vi är ett gäng av ganska blandat ursprung, även om tyskar och polacker är i klar majoritet ;-) Jag är ensam från Sverige, och från Skandinavien också för den delen.
Salslektionerna går i ett ganska högt tempo med mycket ny grammatik och glosor varje gång, men det är ju trots allt en intensivkurs det rör sig om. Ibland känns det som tidigare nämnt som ren korvstoppning med info, men förvånansvärt mycket fastnar ändå.
Det tredje passet är ofta vad vi kallar för language-lab. Här gör vi mycket övningar på dator och repeterar det vi förhoppningsvis plockat upp på lektionerna. Language-lab går i ett lite lugnare tempo än salslektionerna.
Två gånger i veckan har vi som tredje pass på dagen någon annan form av aktivitet. Hittills har vi på de här passen gått en guidad tur i Riga, varit på historiska museet samt varit på konstmuseum. Det är skönt att få göra något annat än att bara sitta på lektioner, och man lär sig faktiskt en del nya ord på de här utflykterna också.
Mellan pass två och tre hinner man gå och äta ifall man är hungrig (det är man vid det laget!). Universitetets huvudbyggnad har en lunchrestaurang som jag hittills är ganska måttligt imponerad av, men på närmare håll finns det matställen som säljer fyllda pannkakor, piragi och pelmeni, som är lite för lettiska studenter vad nudlar är för de svenska. På dom här ställena kan man äta sig rejält mätt för ungefär 20-25 kr.
När dagen är slut beger man sig hemåt, ofta har vi fått någon mindre läxa till morgondagen.
På fredagarna är det prov på det man förhoppningsvis har lärt sig under veckan, men vi får ha med våra anteckningar och ordböcker på proven så det är mest för att vi själva ska se vad vi behöver öva på.

Över till en helt annan sak: jag har bytt rum, och har nu inte längre utsikt över operan och frihetsmonumentet. Men istället har jag utsikt över en gågata samt gamla fina byggnader. Och så slipper jag trafikljuden på natten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar