tisdag 9 augusti 2011

Intro till Geocaching


 Ok, jag har blivit ombedd att förklara vad geocaching innebär, jag har nämnt det som en självklarhet tidigare men det är det nog inte för alla. Det här inlägget blir en förklaring till hur denna hobby går till.

Man kan för att förenkla det säga att det rör sig om en form av kombinerad orientering och skattjakt med GPS. Hobbyn har vuxit mycket de senaste åren då många nya mobiltelefoner har en GPS inbyggd, själv använder jag mig dock av en "riktig" GPS.
Det vi letar efter är cacher (eng. "cache"= gömma) som har lagts ut på vackra, speciella eller intressanta platser av andra med samma hobby. En del cacher är större, och kan bestå av tex. en matlåda innehållandes en loggbok samt saker som man kan byta till sig mot något man råkar ha i fickorna, medan cacher gömda i stadsmiljö oftare är i filmburksstorlek och bara innehåller en loggbok. För övrigt är jag övertygad om att geocachingen fullständigt måste ha räddat vilken fabrik det nu är som tillverkar filmburkar när digitalkamerorna tog över..
Cacher går att hitta på dom flesta platser i världen, även om de är vanligare i vissa områden.
Då en bild säger mer än tusen ord ska jag nu förevisa hur det hela går till:
Med en google-earth-karta på sidan www.geocaching.com kan man lätt ta reda på vad det finns för cacher i ett visst område..
Därefter laddar jag in de som verkar intressanta, samt tar reda på om det finns någon ledtråd som kan hjälpa mig..

Väl på plats kan man med lite tur och envishet hitta det man söker!
Därefter skriver man in sitt caching-alias i loggboken..
Byter till sig något man ev. vill ha, i detta fall kanske ett litauiskt mynt?

Just ja, det hela ska ske DISKRET! Icke-geocachare (aka "Mugglare") kan av illvilja eller rent oförstånd förstöra en cache om de hittar den.
Därefter beger man sig hem och loggar sina fynd även på nätet. Smileyn på kartan markerar en funnen cache.

 För en mer utförlig förklaring än min rekommenderar jag http://geobloggen.com/for-nyborjare/fragor-och-svar/ eller i engelsk version till sidan där det hela händer: http://www.geocaching.com/.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar