måndag 22 augusti 2011

Sista veckan (sen börjar allvaret!)

I takt med att tentan i Lettiska-kursen närmar sig har tempot i undervisningen ökat. Lärarna pratar nu som regel lettiska på lektionerna, och bara introduktioner av grammatiska regler och liknande sker på engelska. På fredag är det dags för den slutliga tentan i kursen, men är jag inte speciellt orolig. Vi kommer att få använda ordböcker och ha tillgång till tabeller över de grammatiska reglerna. Dock stavar jag fortfarande som en kratta..

En del fritid har vi ändå, och i helgen var det Riga City Festival, då det händer saker i hela stan. På fredagen var jag och Alise tillsammans med några kompisar och hörde på Keksi, ett band som spelar gamla rocklåtar från 50-60:tal och annat. Trevligt var det, på nåt vänster fick vi ett bord ganska nära bandet.
Morgonen därpå gick vi en sväng i gamla stan i Riga och tittade på lite marknadsstånd och annat innan vi åkte ut till Alises föräldrahem där resten av helgen tillbringades. Där såg vi lite höjdpunkter från festivalen på säkert avstånd via tv:n, tittade på gamla skyttevärn från andra världskriget ute i skogen, grävde upp potatis, tittat på när Alises far flög med sitt modellplan (han ville testa en ny pryl han köpt till det) samt plockade en svamp. Alise försäkrade mig om att alla gamla minor ligger såpass djupt vid det här laget att det inte är någon större risk att utlösa dem med mindre än att man slår dem med en spade.
Vad gäller svampen, och de risker som är förknippade med dem finns det ett gammalt lettiskt ordspråk som säger: "Alla svampar är ätliga, men en del är bara ätliga en gång.."

Idag har jag klippt mig, och liknar inte längre ett gotlandsfår. Speciell upplevelse att förklara hur man vill ha håret via tolk, och hoppas alla förstod rätt. Men det blev bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar